Friday 16 May 2008

Madhyamavathi

"Mukunda Mukunda", the haunting number rendered by Sadhana Sargam in Dasavatharam is based on Madhyamavathi Ragam. It is an auspicious raga and usually rendered to conclude a concert. This raga is said to bring equanimity.

Ilaiyaraaja’s uses Madhyamavathi mainly for Thalaatu type of songs. Yes, madhyamavathi usages by IR are (90%) hypnotic lullabies. There are innumerable madhaymavathis in IR’s isai pattarai (music workshop). The vintage hits include

Aagaya Gangai - Dharma Yudham
Anandham Then Sindhum - Mann Vasanai
Kuyile Kuyile - Aan Paavam
Adi Pennae Ponoonjal Aadum - Mullum Malarum
Vanamellam Senbagapoo - Naadodi Pattukaaran
Eeramana Rojave - Ilamaikalangal
Ejamaan Kaaladi Manneduthu - Ejaman
Damakku Damakku Damm - Azagki
Kavithai Paadu Kuyilae - Thendralae Ennai Thodu

"Enna Samayalo" from Unnal mudiyum Thambi is a ragamalika where Raja opens with Mohanam and ends with Madhyamavathi. "Ilayai Podadi Penne" is exactly where Raja starts Madhyamavathi.

Rahman also has used Madhyamavathi in some of his songs. "Konjum Mainakale" from KK(Kandukonden Kandukonden) is a classic example of Madhyamavathi. In fact, Mukunda Mukunda is almost based on the same tune. "Then Then Thithikum Then" from Thiruda
Thiruda is another song where you can find traces of Madhyamavathi.

Eminent composers have rendered kritis in this raga. Shyama Sastri had composed “Palinchu Kamakshi”, a well-known kriti. Papanasam Sivan had composed kritis like “Saravanabhava” and “Karpagame” in this raga.

Kamal's Dasavathars

The names of each of the avatar that Kamal plays in Dasavatharam are:

Rangaraja Nambi - 12th century priest
Balaram Naidu - CBI officer from Andhra
Govind Ramasamy - The dark guy from Nellai
Avatar Singh - The singing Singh
Krishnaveni Paati - The 90 year old Grandma
Christian Fletzer - The villain Kamal
Shinghen Narahasi -The Chinese youth
George Bush
Vincent Poovaragan
Kalifullah Khan

Source: www.behindwoods.com

Thursday 15 May 2008

Rajni goes Kamal's way

If reports are to be believed, Rajni is appearing in 20 getups for a song in Kuselan. IndiaGlitz has published this news under the heading "Rajni goes kamal's way". The article goes like this.

"After actor Kamal Haasan sported 10 different looks in his soon-to-be released ‘Dasavatharam’, it is the turn of superstar Rajinikanth to don 20 different roles.

The star will be seen in a staggering 20 different parts for a song in his next film ‘Kuselan’, which is a remake of the Malayalam film ‘Katha Parayumpol’.

The latest news doing rounds in media circles about ‘Kuselan’ is that, Rajini, along with Nayantara, Sneha, Trisha, Mamta Mohandas, Kushboo and a few other actresses, would lit the screen in 20 special getups.

The number 'Cinema Cinema', which is penned by Vaali shows Rajini as a busy bee acting in different films with different actresses. It is said that a few top directors of Tamil and Telugu film industries are also making guest appearance in the song."

தலைவா, எதுக்கு இதெல்லாம்? நீங்க மேக்கப் இல்லாம வந்தாலே தமிழ்நாட்ல 7 கோடி மக்களும் சோறு தண்ணி இல்லாம உங்க படத்தை பார்ப்போம். உங்களுக்கு 20 விதமா மேக்கப் போட எப்படியும் தசாவதாரம் பட்ஜெட் செலவு ஆகும். வேணாம் தலைவா, தமிழ்நாட்டு ஜனங்க ஒரே சமயத்துல எவ்வளவு கஷ்டத்த தாங்குவாங்க. பாவம் விட்ருங்க.

Monday 12 May 2008

சதி லீலாவதி

வயதாகி ரசனை மாறிவிட்டதா என்று தெரியவில்லை. நான்கு வருடத்திற்கு முன் பிடித்த "காக்க காக்க" திரைப்படம் இப்போது தொடர்ந்து 15 நிமிடம் கூட பார்க்க முடியவில்லை. இதே வரிசையில் கில்லி, பிதாமகன் போன்ற படங்களும் அடக்கம். மதன் சொல்வது போல காலத்தை தாண்டி நிற்கும் படங்களை அதனால் தான் "க்ளாசிக்" என்று அழைக்கிறோம். "தில்லான மோகனாம்பாள்", "காதலிக்க நேரமில்லை", "சலங்கை ஒலி" போன்றவை சில உதாரணங்கள்.

அப்படிப்பட்ட ஒரு க்ளாசிக் திரைப்படம் என்று நான் நினைக்கும் "சதி லீலாவதி" படத்தை சனிக்கிழமையன்று மீண்டும் ஒரு முறை பார்த்தேன். தமிழ் திரை உலகத்தின் சில திறமையான கலைஞர்கள் பங்கேற்பில் உருவான படம்.

நடிப்பு - கமல், கல்பனா
கதை - அனந்து
திரைக்கதை, ஒளிப்பதிவு, இயக்கம் - பாலு மகேந்திரா
வசனம் - கிரேசி மோகன்

ஆங்கில திரைப்படங்களின் three act structure வடிவத்தை இத்திரைப்படத்தில் தெளிவாக காணலாம். Three act structure என்பது,

"To tell a story, you have to setup your characters, introduce the dramatic premise (what is the story about) and the dramatic situation (the circumstances surrounding the action), create obstacles for your characters to confront and overcome, then resolve the story."

படத்தில் பார்க்க வேண்டிய தருணங்கள்
1. ரமேஷ் அரவிந்த் - கமல் - ஹீராவின் ஏர்போர்ட் காட்சிகள்
2. ரமேஷ் அரவிந்த் - கமல் - கோவை சரளா - ஹீராவின் பெங்களூர் ஹோட்டல் காட்சிகள்
3. Travel agent தோழியோடு ரமேஷ் அரவிந்த் பேசும் காட்சிகள்
4. கல்பனா ரமேஷ் அரவிந்த் தன்னை ஏமாற்றிவிட்டார் என்று தெரிந்து வீட்டு வாசலில் வைத்து வாங்குவது
5.கிளைமாக்ஸ்

குறைகள்:
=========
1. தேவை இல்லாத கல்பனாவின் பெற்றோர் கதாபாத்திரங்கள்
2. ரமேஷ் அரவிந்த் தவறு செய்தார் என்று நிருபிக்க எதற்கு மதன்பாப்?
3. நெருங்கிய நண்பர்களான கமலும் ரமேஷ் அரவிந்தும் சென்னையில் இருந்தும் பனிரெண்டு வருடம் பார்க்காமல் இருப்பது ஆனால் அதே சமயத்தில் சக்திவேல் ப்ளூ பிலிம் பார்க்க கூப்டதாக ரமேஷ் கல்பனாவிடம் கூறுவது நெருடல்.

எது எப்படியோ, ஒரு அற்புதமான நகைச்சுவை திரைப்படம்.